Skuespiller Elizabeth Taylor

Skuespiller Elizabeth Taylor
1950-tallet

Ane Dahl Torp

Ane Dahl Torp
Hun har latt seg inspirere av 1930- tallet

Renessansen

Renessansen
Dronning Elisabeth med en tønneformet vertugal under kjolen.

Følgere

mandag 5. april 2010

Oppgave Design og tekstil, Ptf og engelsk.

clip_image001You, as a design student, are invited to a fashion design competition arranged by the company ”Confidence”. This company, which is known for their beautiful, wellmade dresses, are celebrating 75 years in business. The theme is “Diamond Design”, to commemorate the year of 1935, when two young women started what was to become a legend in the fashion world.”

For inspiration, you can watch the Poirot film “Lord Edgware dies” in class, or any other Poirot film set in the thirties. Write a short text in english to express your perception of high fashion in the decade. Name leading designers, identify important cuts, details and accessories.This text should be about 300 words. Take care that your language is professional, and that you use the correct expressions.

Make sketches to show your ideas. It is important to use ideas, cuts or details, from 30’s fashion, but interpreted in a way that will appeal to fashionistas of today.

Useful literature:

Nancy Bradfield: Historical costumes of England 1066-1968

The Collection of the Kyoto Costume Institute: FASHION. A history from the 18th to the 20th Century. Volume II: 20th Century.

Relevante kompetansemål engelsk:

  • utnytte og vurdere ulike situasjoner, arbeidsmåter og strategier for å lære seg engelsk
  • bruke et bredt utvalg digitale og andre hjelpemidler, inkludert ettspråklige ordbøker, på en selvstendig måte
  • beherske et bredt ordforråd
  • velge og bruke innhold fra ulike kilder på en selvstendig, kritisk og ansvarlig måte
  • velge et tverrfaglig fordypningsemne innenfor eget programområde og presentere dette
  • lage og vurdere egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av litteratur og kunst

Relevante kompetansemål i prosjekt til fordypning, kjole- og draktsyerfaget.

· presentere målsydde klær og mindre kolleksjoner

· dokumentere og vurdere eget arbeid

· lage idéskisser og motetegninger og lage arbeidstegninger til framstilling av målsydde klær og antrekk

· bruke digitale verktøy i eget arbeid med design og produktutvikling

· bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder og andre om form, farge og materialer

· presentere egne produkter og tjenester i lys av ulike trender og mote- og drakthistorie.

Relevante kompetansemål i prosjekt til fordypning, kostymesyerfaget.

· bruke fagspråk i kommunikasjon med samarbeidspartnere og kolleger

· lage arbeidstegninger og arbeidsbeskrivelser

· bruke klær og tekstiler som informasjonskilde og utgangspunkt for ønsket uttrykk

· gjøre rede for ulike stilepoker, med særlig vekt på snitt, passform og silhuett

Rammer:

Arbeidet gjennomføres i engelsktimene og prosjekt til fordypning-timene i løpet av en uke.

Vurderingskriterier:

Arbeidet vurderes ut fra:

Om teksten er selvstendig.

Om det er anvendt fagspråk, korrekte ord og uttrykk.

Om skissene tydelig viser inspirasjon av 30-tallet.

Om dokumentasjonen viser digital kompetanse.

1 kommentarer:

Unknown sa...

Virker som en helt grei oppgave. Klar og tydelig på hva man skal. Bra at det er lagt inn forslag på film man kan se for å sette seg bedre inn i stilperioden.
Ser ut som en morsom og lærerik oppgave.

Legg inn en kommentar

Kilder som er brukt i bloggen

Anne Kjellberg. Dronning Maud. Et liv - en motehistorie. Henny Harald Hansen. Våre klær gjennom tidene. Janet Arnhold. Patterns of fashion 2 (ca. 1860-1940). John M. Espeland, Frisørfagets historie, 1979. M. Hamilton Hill and P. A. Bucknell. The evolution of fashion. Robin Bryer, The history of hair, 2000. R. Turner Wilcox.The dictionary of costume. Bildene i bloggen er private eller hentet fra google. com

1950-1960

1950-1960

1930-1940

1930-1940