Etiketter
- 1910 - 1920 (3)
- 1920 (2)
- 1920 - 1930 (2)
- 1920 -1930 (1)
- 1930 (2)
- 1930 - 1940 (3)
- 1940 - 1950 (3)
- 1950 - 1960 (6)
- 1970 (3)
- Art Nouveau/Jugend ca 1890-1910 (3)
- Barokk (3)
- Bøker (2)
- Drakthistorie (1)
- generelt (7)
- hatter (1)
- hår og make up (7)
- Interiør (1)
- klær (8)
- Norge (1)
- Oppgave Design og tekstil (1)
- Oppgave Frisør/norsk (1)
- Renessansen (1)
- Renessansen generelt (1)
- video (6)
Renessansen
Følgere
Art Nouveau/Jugend ca 1890-1910, hår og make up
Etter den britiske dronning Victorias død i 1901, skulle hennes sønn Edward VII (ca.1901-1910) overta tronen. Edward VII var i motsetning til sin mor, en langt mer festglad og vågal utgave av det engelske kongehus. Edward VII( bilde til venstre) hadde stor sans for det overdådige, og datidens engelske menn og kvinner gikk inn det som ble kaldt Edvardiansk tid. Det var ikke bare klærne som var overdådige, men likeledes kvinnenes frisyrer. Kvinnene brukte hjelpemidler som rammer og annen type støtte for å bygge opp den ønskede høyden på frisyren. Bruk av løshår i form av fletter og krøller var heller ikke uvanlig. I tillegg ble de ferdige frisyrene pyntet med både fjær, aigrette og andre ornamenter.
Norges Dronning Maud, datter av Kong Edward VII og Dronning Alexandra av Storbritannia, skulle bli ett forbilde for mange norske kvinner tidlig på 1900- tallet. Dronningen hadde en meget elegant og personlig stil. Dette gjaldt ikke bare klær, men også hennes frisyrer. Bilde til venstre viser Dronning Maud med en såkalt valkefrisyre.
Tidlig på 1900-tallet ble det brukt plakater frisyrer.
Bildene nedenfor viser ulike rammer og støtter som ble brukt av kvinner i perioden 1900-1910. Disse rammene var til for å gi kvinnene riktig volum og høyde på frisyrene. I tillegg til eget hår, var det ikke uvanlig at de brukte løshår. Dette førte til at datidens parykkmakere opplevde en stor oppgang i etterspørselen.
Make up:
Reklamens makt er ett stikkord med tanke på 1900-tallet. Nå ble leppestift, maskara, samt øyenskygget lett tilgjengelige produkter for den rette kundegruppen. Det var riktignok ikke alt som var uskadelig, en del av produktene inneholdt for eksempel stoffer som kvikksølv, arsenikk med mer.
Hvordan få permanente krøller i ett hår? Dette var noe den tyske frisøren Ch. Nestle ønsket en løsning på. Hans eksperiment startet i ca. 1904. Senere samme tiår inviterte Ch. Nestle mange av Europas kjente frisører til en demonstrasjon. Han hadde konstruert ett par spiralviklerer, eller såkalte varmere. Dette var på mange måter en milepæl for frisørbransjen, og var permanentens spede begynnelse.
Reklamens makt var ett stikkord med tanke på tidlig 1900-tallet. Nå ble leppestift, maskara, samt øyenskygget lett tilgjengelige produkter for den rette kundegruppen. Det var riktignok ikke alt som var uskadelig, og en del av produktene inneholdt for eksempel stoffer som kvikksølv, arsenikk med mer.
Kilder som er brukt i bloggen
1950-1960
Bloggarkiv
-
▼
2010
(41)
-
▼
februar
(27)
- 1950 - 1960, generelt
- 1950 - 1960, hår og make up
- 1950 - 1960, klær
- 1940 - 1950, generelt
- 1940 - 1950, hår og make up
- 1940 - 1950, klær
- 1930 - 1940, generelt
- 1930 - 1940, hår og make up
- 1930 - 1940, klær
- 1920 - 1930, generelt
- 1920 -1930, hår og make up
- 1920 - 1930, klær
- 1910 - 1920, generelt
- 1910 - 1920, hår og make up
- 1910 - 1920, klær
- Art Nouveau/Jugend ca 1890-1910, generelt
- Art Nouveau/Jugend ca 1890-1910, hår og make up
- Art Nouveau/Jugend ca 1890-1910, klær
- Barokk, generelt
- Barokk, hår og make up
- Barokk, klær
- Renessansen generelt
- Renessansen, hår og make up
- Renessansen, klær
- Mellomkrigstiden (ca 1920-1940)
- Hensikten med bloggen
- Bok om interiørkunnskap
-
▼
februar
(27)
0 kommentarer:
Legg inn en kommentar