Etiketter
- 1910 - 1920 (3)
- 1920 (2)
- 1920 - 1930 (2)
- 1920 -1930 (1)
- 1930 (2)
- 1930 - 1940 (3)
- 1940 - 1950 (3)
- 1950 - 1960 (6)
- 1970 (3)
- Art Nouveau/Jugend ca 1890-1910 (3)
- Barokk (3)
- Bøker (2)
- Drakthistorie (1)
- generelt (7)
- hatter (1)
- hår og make up (7)
- Interiør (1)
- klær (8)
- Norge (1)
- Oppgave Design og tekstil (1)
- Oppgave Frisør/norsk (1)
- Renessansen (1)
- Renessansen generelt (1)
- video (6)
Renessansen
Følgere
onsdag 24. februar 2010
Barokk, generelt
11:16 |
Rediger innlegg
Barokken (ca.1550-1700) i Norge(ca.1650-1750)
Barokken var en reaksjon på renessansen fornuft, klarhet og ballanse. Stilen begynte i malerkunsten, arkitektur og skulptur. Vi kan se at norske treskjærere begynte å ta i bruk Barokk kunsten like etter 1700-tallet, denne kunsten er det vi i dag finner igjen i den norske nasjonale bondekunsten.
Denne epoken er overklassens storhetstid og det var stor forskjell på fattig og rik. I Norge følger damer og herrer av høyere sosial rang gjerne motene i Paris og London. Mens bøndene brukte nasjonaldrakter som var bygget på utenlandsk mote.
1660 blir Fredrik III Konge over eneveldet Danmark – Norge. Unionstiden påvirker skriftspråket som blir Dansk.
Alt skulle være overdådig og pompøst som vi kan sei både klær, hår, blomster og interiør.
Mye kirkekunst i denne perioden. Blant annet Peterskirken i Roma
Møbler: Store skap med kuleben, snodde søyler, rike utskjæringer, høye rygger
Litteratur:
Opplysningstid og spirende nasjonalisme. Mye religiøs litteratur og salmediktning
En av de mest kjente i denne perioden i Norge er:
• Petter Dass(1647-1707)
• Dorothe Engelbrettsdotter(1634-18716)
• Thomas Kingo(1634-1703)
Barokken var en reaksjon på renessansen fornuft, klarhet og ballanse. Stilen begynte i malerkunsten, arkitektur og skulptur. Vi kan se at norske treskjærere begynte å ta i bruk Barokk kunsten like etter 1700-tallet, denne kunsten er det vi i dag finner igjen i den norske nasjonale bondekunsten.
Denne epoken er overklassens storhetstid og det var stor forskjell på fattig og rik. I Norge følger damer og herrer av høyere sosial rang gjerne motene i Paris og London. Mens bøndene brukte nasjonaldrakter som var bygget på utenlandsk mote.
1660 blir Fredrik III Konge over eneveldet Danmark – Norge. Unionstiden påvirker skriftspråket som blir Dansk.
Alt skulle være overdådig og pompøst som vi kan sei både klær, hår, blomster og interiør.
Mye kirkekunst i denne perioden. Blant annet Peterskirken i Roma
Møbler: Store skap med kuleben, snodde søyler, rike utskjæringer, høye rygger
Litteratur:
Opplysningstid og spirende nasjonalisme. Mye religiøs litteratur og salmediktning
En av de mest kjente i denne perioden i Norge er:
• Petter Dass(1647-1707)
• Dorothe Engelbrettsdotter(1634-18716)
• Thomas Kingo(1634-1703)
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Kilder som er brukt i bloggen
Anne Kjellberg. Dronning Maud. Et liv - en motehistorie.
Henny Harald Hansen. Våre klær gjennom tidene.
Janet Arnhold. Patterns of fashion 2 (ca. 1860-1940).
John M. Espeland, Frisørfagets historie, 1979.
M. Hamilton Hill and P. A. Bucknell. The evolution of fashion.
Robin Bryer, The history of hair, 2000.
R. Turner Wilcox.The dictionary of costume.
Bildene i bloggen er private eller hentet fra google. com
1950-1960
Bloggarkiv
-
▼
2010
(41)
-
▼
februar
(27)
- 1950 - 1960, generelt
- 1950 - 1960, hår og make up
- 1950 - 1960, klær
- 1940 - 1950, generelt
- 1940 - 1950, hår og make up
- 1940 - 1950, klær
- 1930 - 1940, generelt
- 1930 - 1940, hår og make up
- 1930 - 1940, klær
- 1920 - 1930, generelt
- 1920 -1930, hår og make up
- 1920 - 1930, klær
- 1910 - 1920, generelt
- 1910 - 1920, hår og make up
- 1910 - 1920, klær
- Art Nouveau/Jugend ca 1890-1910, generelt
- Art Nouveau/Jugend ca 1890-1910, hår og make up
- Art Nouveau/Jugend ca 1890-1910, klær
- Barokk, generelt
- Barokk, hår og make up
- Barokk, klær
- Renessansen generelt
- Renessansen, hår og make up
- Renessansen, klær
- Mellomkrigstiden (ca 1920-1940)
- Hensikten med bloggen
- Bok om interiørkunnskap
-
▼
februar
(27)
0 kommentarer:
Legg inn en kommentar